Pengembangan Asesmen Kinerja Praktikum Sistem Respirasi Pada Serangga

Authors

  • NURHAYATI NURHAYATI Program Magister Pendidikan Biologi Universitas Negeri Jakarta
  • TRI AYU ASTUTI
  • RIZHAL HENDI RISTANTO
  • MIEKE MIARSYAH

DOI:

https://doi.org/10.33477/bs.v8i2.1142

Abstract

This research is research and development (R & D) which aim to develop assesment of respiration practicum performance in insects. The development of student practicum performance instruments is only focused on measuring student’s psycomotor competencies, especially in practicum, but this research was only carried out until the validation stage was carried out by the validator. This research used 4D models which consisting of four stage define, develop, design, and disseminate. The stage of develop and disseminate are not done due to limited time. The instruments in this research is performance assesment validation sheet and performance assesment instruments sheet. The result is development of performance assesment instruments in the respiration practicum that has been validated content indicates that validation of student practicum performance instruments on indicators of filling in instruments and indicators of conformity with indicators and objectives of practicum performance assesment students show very valid criteria that have an average of 3,50. Next indicator is the language used in the practical performance assesment instrument students have valid criteria with an average of 3,33 and conformity indicator with the rubric has valid criteria with an average of 3,00. So the results of the validation of the entire instrument of practicum performance assesment students have valid criteria with an average of 3,33 and valid is used as a student practicum performance instrument. Key Words: Performance Assesment, Practice

References

Amelia, F., Fadiawati, N., Rosilawati, I. (2015). Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja pada Praktikum Pengaruh Suhu terhadap Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 4(2), 543-555.

Amelia, T. (2013). Pengembangan Media Virtual Laboratory pada Materi Bioteknologi untuk Siswa Kelas XII. Tesis.

Ansori, A.Z. (2016). Teknik Penilaian Kinerja dalam Pembelajaran Biologi di Tingkat Madrasah Aliyah. Jurnal INOVASI. 10(4), 295-393.

Asiah, H.A., Susilaningsih, E., & Nuswowati, M. (2017). Inovasi Model Penilaian Proses pada Pembelajaran Kimia Untuk Mengukur Keterampilan Laboratorium dan Aktivitas Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia. 11(2), 1997-2007.

Basri, Q. (2017). Pengembangan Penilaian Kinerja Teknik Peer Assessment pada Pembelajaran Biologi Kelas XI di MA Madani Alauddin Paopao. Skripsi. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Basri, Q., Syamsudduha, S., & Taufiq, A.U. (2017). Pengembangan Penilaian Kinerja Teknik Peer Assessment pada Pembelajaran Biologi Kelas XI di MA Madani Alauddin. Jurnal Biotek. 5(2).

Fadillah, e.N. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Didaktika Biologi. 1(2), 123-134.

Hasanah, N., Kadaritna, N., & Fidiawati, N. (2016). Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja Praktikum Kenaikan Titik Didih dan Penurunan Titik Beku. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia. 5(1), 1-12.

Hidayah, M. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotor pada Outdoor Practicum Biologi SMA. Didaktika Biologi. 1(2), 143-148.

Jamaludin, D.N. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Sikap Ilmiah pada Materi Tumbuhan Bebiji. Jurnal Tadris Biologi. 1(1).

Meikapasa, N.W.P. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI Melalui Penerapan Asesmen Kinerja dalam Kegiatan Praktikum Pembelajaran Biologi Pada Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 6 Bandung. Ganec Swara. 11(1).

Mulyani, L.S., Sopyan, A., & Putra. N.M.D. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Kinerja dengan Pendekatan Ilmiah pada Pembelajaran Berbasis Kegiatan Eksperimen Kalorimeter. Unnes PhysicsEducation Journal. 6(2).

Nurfitriani., Wulan, A.R., & Anggraeni, S. (2018). Pengembangan Asesmen Kinerja untuk Menilai Keterampilan Proses Sains Terintegrasi Siswa pada Konsep Ekosistem. Indonesian Journal of Biology Education. 1(1), 33-38.

Safaroh, R & Dewi, N.R. (2017). Pengembangan Asesmen Autentik Berbasis Proyek untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Kelas VII pada Tema Panas. Lembaran Ilmu Pendidikan. 46 (2).

Setiyana, D., Susilowati, S.M.E., & Pukan, K.K. (2017). Analisis Complex-Performance Assesment dalam Praktikum Biologi Siswa Kelas X di SMA Negeri 2 Pati. Journal of Biology Education. 6(1), 1-10. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe.

Sukmawa, O., Rosidin, U., & Sesunan, F. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja Performance Assesment Praktikum pada Mata Pelajaran fisika di SMA. Jurnal Pendidikan Fisika. 7(1). 116-129.

Sundari. (2014). Model Pengembangan Asesmen Kinerja (Performance Assesment) Mata Pelajaran IPA Berbasis Nilai Karakter di SMP Kota Ternate Maluku Utara. Journal EduBio Tropika. 2 (1), 121-186.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum sebagai Sarana Siswa untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Materi Biologi. Jurnal Bio Education. 2(2), 49-57.

Tamsil, N.M., Mustami, M.K., & Karim, H. (2019). Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja Praktikum Biologi MA Pesantren Pondok Madinah Makassar.

Thiagarajan, S., Semmel, D.S & Semmel, M.I. 1974. Instructional development for training teachers of expectional childern. Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.

Usmeldi. (2016). Pengembangan Asesmen Keterampilan Proses Sains pada Pembelajaran Fisika Berbasis Riset. Prosiding Seminar Nasional Fisika dan Aplikasinya.

Wijayanti, E., Mundilarto. (2015). Pengembangan Instrumen Asesmen Diri dan Teman Sejawat Kompetisi Bidang Studi pada Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. 19 (2), 129-144.

Windyariani, S., Setiono., & Sutisnawati, A. (2017). Pengembangan Model Asesmen Literasi Sains Berbasis Konteks bagi Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Kedia Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan.

Wulan, A.R., Isnaeni, A., & Solihat, R. (2018). Penggunaan Asesmen Elektronik berbasis Edmodo sebagai Assesment for Learning Keteampilan Abad 21. Indonesian Journal of Educational Assesment. 2 (1), 1-10. ijeajournal.kemendikbud.go.id.

Wusqo, I.U., Taufiq. M., & Handayani. R. (2015). The Development of Alternative Assesment on General Chemistry Practicum Through Conservation-Based Chemistry Fair Project (CFP) Using Daily Chemical. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, Vol. 4(2), p. 135-141.

Downloads

Published

2020-01-02