Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Gadget Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matakuliah Zoologi Vertebrata Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Pattimura

Authors

  • HASAN TUAPUTTY FKIP UNPATTI
  • TRI SANTI KURNIA
  • RUVIATI SIMAL
  • RIVALDO MALAWAT

DOI:

https://doi.org/10.33477/bs.v8i2.1146

Abstract

Educational paradigm thoughts in this 21st century in line with the development of science and technology. We see nowadays that cellular computation program enables lecturer to record students` assessment data directly from mobile device. Besides, by the use of electronical devices that could be operated to increase and enhance students` learning in various way like enhancing students` understanding in theories, related with a performance or presentation, lab and experiments or written task and assignments. Then mobile device termed gadget. To know the influence of gadget learning model usage towards students` learning result and thinking skill in accomplishing assignments on vertebrate zoology course of college students from biology education faculty of education pattimura university. This research being held in Faculty of Education Pattimura University Biology Education, on Ferbuary 10th - June 10th 2019. Data will be analyzed statistically using SPSS 2.0 Key Words: Gadget Learning Model, Thinking Skill, Students` Learning Result

References

Kashiani. K.E. Suyanto, (2008) Model Pembelajaran. Universitas Negeri Malang. Panitia Sertifikasi Guru Rayon 15. Jawa Timur

Kuroyuki. (2013). Teknologi dalam Pendidikan: Peranan Gadget untuk Pendidikan. [Online]. Tersedia: http://kuroyuki97.blogspot.co.id/2013/11/teknologi-dalam-pendidikan peranan.html. [4 Maret 2016].

Mulyasa E. (2007). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. PT Remaja Rosdakarya. Bandung

Mujib, M. (2013). Pengaruh Penggunaan Internet Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Atas Di Kota Yogyakarta. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Yogyakarta

Munir. (2017) Pembelajaran Digital. Penerbit Alfabeta. Bandung.

Nana Sudjana. (1989) Dasar-Dasar Dalam Proses Belajar Mengajar. Sinar Baru. Bandung

Najmi Firdaus. (2016) Keanekaragaman Vertebrata. All right reserved. Hak cipta dilindungi Undang-Undang. Dilarang memperbanyak sebagian atau seluruh isi buku ini tanpa izin tertulis dan penulis/penerbit. Cetakan Pertama:

Nelson, J.S. (2006). Fishes of the world. th4 edition. John Wiley & Sons, Inc. New Jersey.

Putri Rachmawati, Amram Rede , Mohammad Jamhari. (2013). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi Angkatan 2013 FKIP UNTAD Pada mata kuliah Desain Media Pembelajarane. JIP BIOL Vol.5 (1): 35-40, Juni 2017. ISSN 2338-179

Rijal, M. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER DALAM MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR COGNITIF SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 14 AMBON. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 8(2), 6-16.

Slameto. (1995). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. PT Rineka Cipta. Jakarta

Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhi. Rineka Cipta. Jakarta

Syaiful Bahri Djamarah. (1994). Prestasi Belajar Dan Kompetensi guru. Usaha Nasional. Surabaya

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Kencana Prenada Media Group. Jakarta

Saida Ulfa, (2016). Pemanfaatan Teknologi Pergerakan Sebagai Media Pembelajaran Bagi Anak Usia ini. Universitas Negeri Malang. Edcomtech Volume 1. No 1. saidaulfa@gmail.com

Simpson, G.G. (1990). Pinciples of Animal Taxonomy. Columbia University Press. New York

Wenno, I. H, (2008). Strategi Belajar Mengajar Sains Berbasis Kontekstual. Grafik Indah. Yogyakarta

Winarno, W. (2009). Panduan Penggunaan Gadget. Rineka Cipta. Jakarta

Downloads

Published

2020-01-02