Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Quizizz pada Guru di MTs Darul Hikmah Lenggo-Lenggo
DOI:
https://doi.org/10.33477/mangente.v1i2.2710Abstract
Improving the quality of learning is the responsibility of a teacher and one way is to improve the quality of learning media. One of the free flatforms that teachers can use in the digital age is Quizizz because it has many interesting features. This community service was carried out at Mts Darul Hikmah Lenggo-Lenggo Sinjai Regency. The general purpose of the implementation of this devotion is to improve the understanding and skills of teachers in the learning process in the digital era. The method of service carried out is training and mentoring related to the creation of Quizizz-based learning media. Its implementation began with the introduction of the Quizizz application and its features were then continued with training and mentoring in creating Quizizz-based learning media. As a result of this training and devotion, Mts Darul Hikmah Lenggo-Lenggo teachers have been able to create Quizizz-based learning media in the form of only materials, quizzes only, or combining materials with quizzes, and teachers have been able to concentrate by dividing the learning media links that have been made by their respective subjects. Quizizz-based media created can be accessed anytime and anywhere without limits and paper.
Keywords: Training, Mentoring, learning media, Quizizz
References
Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Quizizz Untuk Pembelajaran Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Bengkulu. Jurnal Kependidikan, 2(25), 1–6.
Anggraini, W., Utami, A., Santi, P., & Gery, M. I. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz untuk Tematik dalam Pembelajaran Jarak Jauh Kelas III Di SDN Kebayoran Lama Utara 07 Pagi. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 2–10.
Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8, 261–272.
Mursalin, E. (2021). PEMANFAATAN APLIKASI AZ SCREEN RECORDER UNTUK MENDUKUNG PEMBELAJARAN DARING. JURNAL PEKAMAS, 1(2), 70-78.
Fatahillah, A. M., Mustamir, & Nurjannah. (2021). Keefektifan Aplikasi Macromedia Flash Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Kelas X SMKN 1 Sinjai. Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 13(1), 1–6.
Irmayanti, & Wahyuni, S. (2022). LEARNING TO THE LEARNING OUTCOMES OF SMPN 12.
Irmayanti, Wahyuni, S., & Fitriani. (2021). PERSEPSI SISWA TERHADAP PENILAIAN AKHIR SEMESTER. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 63–70. file:///C:/Users/User/Downloads/421-Article Text-1036-2-10-20210627.pdf
Kalahatu, M. F. (2021). PERSEPSI PESERTA PELATIHAN DASAR TERHADAP PENGGUNAAN QUIZIZZ SEBAGAI METODE EVALUASI PEMBELAJARAN. Akademika. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i01.1228
Nizaruddin, N., Muhtarom, M., & Nugraha, A. E. P. (2021). Pelatihan Penggunaan Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v12i2.6417
Nurhairunnisah, N., & Sujarwo, S. (2018). Bahan ajar interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep Matematika pada siswa SMA kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 192–203. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15320
Nurjannah, N., Heriyanti, A., & Kaswar, A. B. (2022). Development of Moodle ’ s E-Learning as a Media in Mathematical Problem-Solving. 6(2), 223–234.
Nurjannah, N., Kaswar, A. B., & Kasim, E. W. (2021). Efektifitas Gamifikasi Dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL MathEdu …, 4(2), 189–193.
Permata, C. A. M., & Kristanto, Y. D. (2020). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis Gamifikasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 279. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3877
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi|JIITUJ|, 4(2), 163–173. https://doi.org/10.22437/jiituj.v4i2.11605
Situmorang, A. S. (2020). Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran. Microsoft Teams for Education Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Minat Belajar.
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.
Zaki, A., & Yusri, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pelajaran PKN SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618