EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SECARA DARING MASA PANDEMI COVID-19 DI SMK NEGERI 2 AMBON

Authors

  • Nova Dwi Lestari Institut Agama Islam Negeri Ambon

DOI:

https://doi.org/10.33477/jsi.v13i1.6138

Abstract

The aim of this research is to describe the results of evaluating online learning for Islamic Religious Education subjects using the CIPP evaluation model during the Covid 19 pandemic at State Vocational School 2 Ambon.  The data sources in the research were 2 Islamic Religious Education teachers and 2 students in classes X and XI.  This research uses a type of evaluation research with the CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model, developed by Stufflebeam, where the research process is carried out by analyzing data to answer the problem formulation without testing hypotheses. namely the descriptive analysis model, which describes the problem being discussed. There is. The data collection techniques used were passive participant observation, structured interviews, and documentation. The results of the research, namely an evaluation of the context of the online learning program at SMK Negeri 2 Ambon, show that it has clear goals and plans that are in line with student needs. The results of the input evaluation show that the teachers who teach PAI subjects are in accordance with their expertise, and this program is followed by all students, with different levels of understanding. The results of the process evaluation are that the implementation of learning has run smoothly and in accordance with the specified time. The results of product evaluations are still not effective in the long term, because there are still several obstaclesin the onlin elearning process

Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan hasil evaluasi pembelajaran daring mata pelajaran Pendidikan Agama Islam menggunakan model evaluasi CIPP pada masa pandemi covid 19 di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Ambon.  Sumber data dalam penelitian adalah 2 orang guru Pendidikan Agama Isalam dan 2 orang peserta didik kelas X dan XI.  Penelitian ini menggunakan jenis penelitian evaluasi dengan model evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product), yang dikembangkan oleh Stufflebeam, dimana proses penelitian dilakukan dengan cara menganalisis data untuk menjawab rumusan masalah tanpa menguji hipotesis.yaitu model analisis deskriptif yaitu menggambarkan dari permasalahan yang ada. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi partisispasi pasif, wawancara terstruktur, dan dokumentasi. Hasil penelitian yaitu evaluasi dari context program pembelajaran daring di SMK Negeri 2 Ambon menunjukkan sudah memiliki tujuan dan perencanaan yang jelas serta sesuai dengan kebutuhan siswa. Hasil evaluasi input diketahui bahwa guru yang mengajar mata pelajaran PAI sudah sesuai dengan keahliannya, dan program ini diikuti oleh selurus siswa, dengan tingkat pemahaman yang berbeda-beda. Hasil evaluasi process yaitu pelaksanaan pembelajaran sudah berjalan dengan lancar dan sesuai dengan waktu yang telah ditentukan. Hasil evaluasi product kurang efektif untuk dilakukan dalam masa panjang, karena masih ada beberapa hambatan dalam proses pembelajaran daring.

 

Author Biography

Nova Dwi Lestari, Institut Agama Islam Negeri Ambon

Nova Dwi Lestari, M.Pd

Downloads

Published

15-07-2024

How to Cite

Lestari, N. D. (2024). EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SECARA DARING MASA PANDEMI COVID-19 DI SMK NEGERI 2 AMBON. Jurnal Studi Islam, 13(1), 67–87. https://doi.org/10.33477/jsi.v13i1.6138

Issue

Section

Articles