PILAR DAN INFRASTRUKTUR DALAM MENDUKUNG PERKEMBANGAN INDUSTRI HALAL
DOI:
https://doi.org/10.33477/eksy.v6i1.7584Abstrak
The halal industry continues to grow and develop, especially in countries with large Muslim populations, especially in Indonesia. So this article aims to review the pillars and infrastructure that can support the development of the halal industry, especially in Indonesia. This article includes a literature study, namely reviewing literature from various reference sources ranging from books, articles and other scientific works related to the halal industry. The search results show several pillars and infrastructure that can support the development of the halal industry, namely the realization of Halal regulations and certification, the existence of a Halal Certification Institute, the Halal Food and Beverage Industry, Halal Education and Training, Halal Promotion and Marketing, Information Technology and Tracking Systems, Banking and Finance Halal, International Cooperation, finally Halal Tourism Development.
Kata Kunci: Industri Halal, Infrastruktur, Pilar, Sertifikasi Halal
Referensi
Al Syahrin, M. N. (2018). Kebijakan Poros Maritim Jokowi dan Sinergitas Strategi Ekonomi dan Keamanan Laut Indonesia. Indonesian Perspective, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.14710/ip.v3i1.20175
Ayatina, H., Astuti, F. T., & Makfi, M. miqdam. (2021). Tren Bisnis & Penerapan Prinsip Syariah Pada Industri Perhotelan Pariwisata Halal Di Indonesia. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 2(2), 525–537. https://doi.org/10.20885/tullab.vol2.iss2.art11
Choiri, M., & Ma’adi, A. S. (2023). Identifikasi Pemberdayaan dan Sertifikasi Halal Pada UMKM oleh Lembaga Zakat di Bangkalan Madura. AL-MANHAJ: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 5(1), 787–796. https://doi.org/10.37680/almanhaj.v5i1.2289
Fahira, K. T., & Yasin, R. M. (2022). Peningkatan Nilai Produk Melalui Perijinan PIRT, Sertifikasi Halal dan Digital Marketing Pada UMKM Sirup Parijoto. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Seni Bagi Masyarakat), 11(2), 173. https://doi.org/10.20961/semar.v11i2.64034
Firdausi, R., & Inayati, I. N. (2023). Edukasi Konsep Kantin Syariah Sebagai Upaya Mewujudkan Madrasah Ramah Anak Di MI Al-Huda. Eduabdimas, 2(3), 160–165.
Fitri, N., Sulistyarini, R. I., & Windarti, Y. (2020). Pemberdayaan Perempuan/Ibu Tunggal Melalui Pelatihan Pembuatan Produk Industri Rumah Tangga Halal Dan Sehat Sebagai Usaha Peningkatan Self Efikasi Diri Dalam Berwirausaha. Jurnal Abdimas Madani Dan Lestari (JAMALI), 2(1), 26–37. https://doi.org/10.20885/jamali.vol2.iss1.art4
Fitri, Z. E., & Jumiono, A. (2021). Sertifikasi Halal Produk Olahan Pangan. Jurnal Ilmiah Pangan Halal, 3(2), 1–7. https://doi.org/10.30997/jiph.v3i2.9676
Kartika, I. S. ; B. B. ; M. (2021). Komunikasi Pemasaran Business Center Pt Herba Penawar Alwahida Indonesia-Halal Network International ( Hni-Hpai ) Terhadap Konsumen Di Bandar Lampung. Komunika, 4(2), 150–162.
Khairuddin, & Zaki, M. (2021). Progres Sertifikasi Halal Di Indonesia: Studi pada Badan Penyelenggara Jaminan Produk Halal ( BPJPH ) Kementerian Agama dan Lembaga Pengkajian , Obat-obatan dan Kosmetika (LPPOM) MUI Pusat. Asas, 13(1), 101–121.
Krisna, R., & Yusuf, M. (2023). Halal Ecosystem Improvement Study Reviewed of Halal Product Regulations Halal. International Journal of Research and Review, 10(2), 339–359. https://doi.org/10.52403/ijrr.20230243
Kurniawan, F., Soeprijanto, A., Guntur, H. L., Wardhana, M., Abadi, I., & Sayyida. (2018). Pemetaan Potensi Wisata Halal Di Kabupaten Sumenep, Jawa Timur, Indonesia. Dinar, 5(2), 1–12.
Larasati, P., & Gunanto, E. Y. A. (2021). Faktor Penentu Keputusan Berbisnis Fashion Muslim Dengan Pendekatan Ahp. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 8(6), 669–685. https://doi.org/10.20473/vol8iss20216pp669-685
Mahsun, M., Hasib, N., & Shohib, M. (2022). Telaah Literasi Traceability Suply Chain Process sebagai Bagian dari Jaminan Produk dan Industri Halal. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1), 176–188. https://doi.org/10.36835/ancoms.v6i1.454
Mustika, D. A., & Fakrulloh, Z. A. (2022). Strengthening Consumer Protection Regulations in Indonesia as The Center and Global Halal Business Sector (Comparison of Health Law, Food Law, Consumer Protection Law and Halal Label). Proceedings of the First Multidiscipline International Conference. https://doi.org/10.4108/eai.30-10-2021.2315756
Pradina, I., & Rohim, A. N. (2022). the Effect of Halal Label Product Quality and. International Journal of Business Reflections, 3(2), 172–199.
Ridho, M., Maulana, A. A., Herliyani, R., Palah, N. N., & Marlina, L. (2023). Persepsi UMKM Produk Olahan Ayam Tentang Sertifikasi Halal. Likuid Jurnal Ekonomi Industri Halal, 3(2), 44–55. https://doi.org/10.15575/likuid.v3i2.25923
Rohadatul Anisa, N. (2021). Pengaruh Label Halal dan Inovasi Produk Terhadap Minat Beli Ulang (Survei Online Pada Pengikut Instagram @Safiindonesia). Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(12), 2138–2146. https://doi.org/10.36418/jiss.v2i12.453
Rokhaniyah, H. R., & Almeira, D. K. (2023). Strategi Diplomasi Publik Indonesia-Malaysia-Thailand Growth Triangle (Imt-Gt) Dalam Meningkatkan Sektor Pariwisata Halal Di Asia Tenggara. Jurnal Ilmiah Muqoddimah : Jurnal Ilmu Sosial, Politik, Dan Humaniora, 7(2), 344. https://doi.org/10.31604/jim.v7i2.2023.344-355
Salman, S., Khoiri, N., & Efendi, E. (2023). Strategi Bimbingan Majelis Ulama Indonesia (MUI) Sumatera Utara dalam Mensosialisasikan Sertifikat Halal pada Produk Makanan dan Minuman di Kota Medan. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 765–775. https://doi.org/10.56832/edu.v2i3.270
Sari, N. P. (2022). Kolaborasi Fintech Perbankan Dan Implikasi Pada Umkm Halal Di Indonesia. Jurnal Syarikah : Jurnal Ekonomi Islam, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.30997/jsei.v8i1.4087
Sariah, S., Luth, T., Sukarmi, S., & Hamidah, S. (2023). Comparison of Halal Product Assurance System Criteria Arrangement in Indonesia and Malaysia. International Journal of Environmental, Sustainability, and Social Science, 4(2), 417–429. https://doi.org/10.38142/ijesss.v4i2.344
Satriana, E. D., & Faridah, H. D. (2018). Wisata halal: Perkembangan, Peluang, Dan Tantangan. Journal of Halal Product and Research, 01(02), 32–43.
Simbolon, S. E. A., & Hidayat, N. W. (2021). Prosedur dan Problematika Sertifikasi Halal Di Indonesia. Masyrif : Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(1), 118–132. https://doi.org/10.28944/masyrif.v2i1.874
Subowo, E., Dhiyaulhaq, N., & Wahyu, I. (2022). Pelatihan Artificial Intelligence untuk Tenaga Pendidik dan Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah (Online Thematic Academy Kominfo RI). Jurnal Pengabdian Dharma Wacana, 3(3), 247–254. https://doi.org/10.37295/jpdw.v3i3.296
Suhaimi, M., & Marliyah, M. (2023). Peluang Dan Tantangan Industri Halal Menuju Pusat Industri Global. Ekonom : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 3(1), 37–45. https://doi.org/10.58432/ekonom.v3i1.768
Suhairi, S., Prameswari, A., Octavia, D. R., & Bayani, L. N. (2023). Kunci Pelaksanaan Kegiatan Logistik Halal di Indonesia Dalam Praktik Logistik Global. Widya Balina, 8(1), 568–576. https://doi.org/10.53958/wb.v8i1.172
Sukri, I. F. (2021). Implementasi Undang-Undang Cipta Kerja Terhadap Penyelenggaraan Sertifikasi Halal Dan Produk Halal Di Indonesia. Majalah Hukum Nasional, 51(1), 73–94. https://doi.org/10.33331/mhn.v51i1.139
SUTHA, H. U. (2023). LP3H UIN Jambi Kampanyekan Sertifikasi Halal. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. https://uinjambi.ac.id/lp3h-uin-jambi-kampanyekan-sertifikasi-halal/
Syafitri, M. N., Salsabila, R., & Latifah, F. N. (2022). Urgensi Sertifikasi Halal Food Dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 16–42. https://doi.org/10.37812/aliqtishod.v10i1.305
Ulfin, I., Rahadiantino, L., Harmami, H., Ni’mah, Y. L., & Juwono, H. (2022). Sosialisasi Halal dan Pendampingan Sertifikasi Halal untuk UMKM Kelurahan Simokerto. Sewagati, 6(1), 10–17. https://doi.org/10.12962/j26139960.v6i1.14
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 Muh Arafah, jamaluddin
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.