Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Energi dalam Kehidupan

Authors

  • Wa Ode Hamida IAIN Ambon, FITKIAIN, Prodi Tadris IPA
  • Nur Alim Natsir IAIN Ambon
  • Muhammad Rizal Hardiansyah IAIN Ambon
  • Enggal Mursalin IAIN Ambon

DOI:

https://doi.org/10.33477/al-alam.v3i1.4942

Keywords:

Interests and student learning outcomes, audio-visual

Abstract

This study aims to increase the interest and learning outcomes of MTs Hasyim Asy'ari Ambon students in the subject matter of energy in living systems by using audio-visual media as learning media. This research is an classroom action research. The findings show that students' interest and learning outcomes increase after using audio-visual media. This increase can be seen from the results of observations, questionnaires, and formative tests in cycle I. That is, students' learning interest in cycle I is based on observations, classically 54.2%, and based on classical questionnaires 54.8% for formative test results in cycle I classically of 54.2%, while the results of observations, questionnaires and formative tests in cycle II were 84% for observation of interest in learning, 86.2% for interest questionnaires and 88.5% for formative test results. Based on this analysis it was concluded that the application of audio-visual media can increase the interest and learning outcomes of MTs Hasyim Asy'ari Ambon students in the subject matter of energy in living systems.

References

Amnda, V., & Wirdati, W. (2021). Pengaruh Media Audiovisual pada Materi Shalat terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik. An-Nuha, 1(4), 554-565.

Darwis, R., & Hardiansyah, M. R. (2021). Pengaruh Penerapan Laboratorium Virtual Phet Terhadap Motivasi Belajar Ipa Siswa Pada Materi Gerak Lurus. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(2), 271-277.

Halawa, F. A., & Fensi, F. (2020). Pengaruh kecerdasan emosi, lingkungan sekolah terhadap motivasi belajar dan dampaknya terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, 4(2).

Karimun, J. T. (2014). “Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Minat Belajar Shalat Siswa Kelas III Sekolah Dasar Negeri 011 Jelutung Terbing Karimun”. Hlm 21-22

Mardalena, NN, Supriyadi, S., & Darsono, D. (2019). Atur Posisi Tempat Duduk dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar , 7 (2).

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis audio visual pada materi koloid untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(1), 9-15.

Prastika, Y. D. (2020). Pengaruh Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMK Yadika Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(2), 17-22.

Rahmayanti, R. (2015). Penggunaan Media IT Dalam Pembelajaran. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1).

Sukrianto, S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Suhu dan Kalor dengan Media Audio visual pada Siswa Kelas V SDN 4 Sumberdadi Kecamatan Trenggalek Semester 2 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 5(2), 278-286.

Susanti, N., Latuconsina, A., Asshagab, S. M., & Mursalin, E. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Pembelajaran IPA Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas VIII SMPN 14 Ambon. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 2(1), 28-38.

UU RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Yogyakarta: Pustaka pelajar, 2011

Werdhiana, I. K., Wahyono, U., & Miftah, M. (2020). Implementasi Perangkat Pembelajaran Audio visual IPA Berbasis Energi Surya untuk Meningkatkan Motivasi dan Minat Belajar Siswa SMP di Daerah Tertinggal. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 8(1).

Wurarah, M. (2022). Implikasi Prior Knowledge, Persepsi Siswa pada Kemampuan Guru dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Biologi:(Studi Kasus pada Siswa SMA Negeri di Kota Manado). CV. Bintang Semesta Media.

Downloads

Published

2024-01-24

How to Cite

Hamida, W. O., Natsir, N. A., Hardiansyah, M. R., & Mursalin, E. (2024). Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Energi dalam Kehidupan. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 3(1), 17–26. https://doi.org/10.33477/al-alam.v3i1.4942