KOMODIFIKASI AL-QUR’AN DI MEDIA TIKTOK : ANALISIS KONTEN AKUN USTADZ RAFFI NURAGA
Analisis konten Akun Ustadz Raffi Nuraga
DOI:
https://doi.org/10.33477/jsi.v14i2.11811Abstract
Abstract: This study aims to analyze the commodification of the Qur'an in Ustadz Raffi Nuraga's TikTok content, by examining the form of commodification and the factors that influence commodification. This study uses a descriptive qualitative approach with a content analysis method. Data were collected through direct observation of Ustadz Raffi Nuraga's TikTok videos, documentation of audience comments, and analysis of monetization features used in content for the period October 2024–March 2025. The results of the study show two main findings. (1) The commodification process occurs through three aspects: content commodification (verse packaging. In the commodification of content, it can be seen in the selection of verses chosen by Ustadz Raffi Nuraga, namely popular verses and those frequently read daily), audience commodification (audience as a source of income through gift and like features), and worker commodification (Ustadz Raffi Nuraga as a content creator who adapts content to platform demands). (2) Factors that influence commodification in Ustadz Raffi Nuraga's TikTok content are divided into three. First, the demands of social media algorithms and digital content trends. Second, responding to the characteristics of the target audience. Third, positioning oneself as an influencer and economic demands.
Keywords: Commodification of the Quran, TikTok, Ustadz Raffi Nuraga
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis komodifikasi Al-Qur’an dalam konten TikTok Ustadz Raffi Nuraga, dengan meneliti bentuk komodifikasinya dan faktor yang mempengaruhi komodifikasi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan metode analisis konten. Data dikumpulkan melalui observasi langsung terhadap video TikTok Ustadz Raffi Nuraga, dokumentasi komentar audiens, serta analisis fitur monetisasi yang digunakan dalam konten periode Oktober 2024–Maret 2025. Hasil penelitian menunjukkan dua temuan utama. Proses komodifikasi terjadi melalui tiga aspek: komodifikasi isi (pengemasan ayat Pada komodifikasi isi terlihat dalam pemilihan ayat yang dipilih oleh ustadz Raffi Nuraga yakni ayat-ayat populer terutuma dari juz 30 dengan irama yang menarik), komodifikasi khalayak (audiens sebagai sumber pendapatan melalui fitur gift dan like), dan komodifikasi pekerja (Ustadz Raffi Nuraga sebagai konten kreator yang menyesuaikan konten dengan tuntutan platform). Faktor yang mempengaruhi komodifikasi dalam konten tiktok Ustadz Raffi Nuraga, dibagi menjadi tiga. Pertama, tuntutan algoritma media sosial dan trend konten digital, Kedua, Respons terhadap Karakteristik Khalayak Sasaran, Ketiga, Posisi Diri sebagai Influencer dan Tuntutan Ekonomi
Kata Kunci : Komodifikasi Al-Qur’an, TikTok, Ustadz Raffi Nuraga
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 fitra nabila adir

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






