CERITA BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN SISWA DALAM MEMBACA TEKS NARASI SMP NEGERI 7 PADANGSIDIMPUAN (PICTORIAL STORY TOWARD THE STUDENTS’ ABILITY IN READING NARRATIVE TEXT SMP NEGERI 7 PADANGSIDIMPUAN)

Authors

  • Nana Ronawan Rambe IAIN AMBON

DOI:

https://doi.org/10.33477/lingue.v3i1.1844

Abstract

The factors that affect students' ability to read narrative text are motivation, teacher quality, infrastructure, teaching and teaching materials methods that use narrative text reading strategies. Class VIII students of SMP Negeri 7 Padangsidimpuan have low understanding in reading narrative text. This study aims to see the effect of using pictorial stories on students' ability to read narrative texts in class VIII of SMP Negeri 7 Padangsidimpuan. This research uses quantitative methods. Based on the results of the test analysis, it was found that the average number of students' ability to read narrative text before using the story was 79.5 and it was included in the "Good" category. The students' ability in reading narrative text after using the story was 82.75 and it was included in the "Very Good" category. After calculating and analyzing the data with the T-test, it was found that the T-observation was 2.518 and the t-table was 1.684 with a significant level of 5% (0.05). T observation is higher than T table (T0> Tt) (2.518> 1.684). This shows that there is a significant effect of the use of picture stories on the ability to read narrative text of students in class VIII SMP N 7 Padangsidimpuan. Keywords: Picture Story, Students’ Ability, Narrative Text Abstrak Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan siswa dalam membaca teks naratif adalah motivasi, kualitas guru, sarana prasarana, metode bahan ajar mengajar dan mengajar yang menggunakan strategi membaca teks naratif. Siswa kelas VIII SMP Negeri 7 Padangsidimpuan memiliki pemahaman yang rendah dalam membaca teks naratif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Penggunaan Cerita Bergambar terhadap Kemampuan Siswa dalam Membaca Teks Naratif di Kelas VIII SMP Negeri 7 Padangsidimpuan. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Berdasarkan hasil analisis tes, diperoleh jumlah mean dari kemampuan siswa dalam membaca teks narratif sebelum menggunakan cerita gambar adalah 79,5 dan termasuk dalam kategori “Baik”. Kemampuan siswa dalam membaca teks narrative setelah menggunakan cerita gambar adalah 82,75dan termasuk dalam kategori “Sangat Baik”. Setelah dilakukan perhitungan dan analisis data dengan T-test, ditemukan bahwa T- observasi adalah 2,518 dan t tabel adalah 1,684 dengan tingkat signifikan 5 % (0,05). T observasi lebih tinggi dari T tabel ( T0 > Tt ) (2,518 > 1,684). Hal tersebut menunjukkan bahwa Ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan cerita bergambar terhadap kemampuan membaca teks naratif siswa di kelas VIII SMP N 7 Padangsidimpuan. Keywords: Cerita gambar, Kemampuan siswa, Tesk naratif

Author Biography

Nana Ronawan Rambe, IAIN AMBON

Ambon

Published

2021-06-19

How to Cite

Rambe, N. R. (2021). CERITA BERGAMBAR TERHADAP KEMAMPUAN SISWA DALAM MEMBACA TEKS NARASI SMP NEGERI 7 PADANGSIDIMPUAN (PICTORIAL STORY TOWARD THE STUDENTS’ ABILITY IN READING NARRATIVE TEXT SMP NEGERI 7 PADANGSIDIMPUAN). Lingue : Jurnal Bahasa, Budaya, Dan Sastra, 3(1), 52–59. https://doi.org/10.33477/lingue.v3i1.1844