PICTURE AND PICTURE LEARNING MODEL USING TIME CLOCK MEDIA MATERIALS IN CLASS 3 OF PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.33477/mp.v9i1.1870Keywords:
picture and picture, artificial clock, time calculationAbstract
The following research was carried out in order to describe the increase in the score of mathematics learning outcomes by practicing the picture and picture learning through mock-clock media about time calculations. In the third grade student learning outcomes of SD Kartika IV-9 Surabaya, it was recorded that 52% of students had incomplete scores. The consideration taken by the researcher in determining the solution to the problem is to use the picture and picture learning model through mock-watch media. Artificial hour learning media on theme 6 is applied to class III semester 2. Artificial hours made in learning 5 sub-theme 1 include time calculations. The Artificial Clock is adjusted based on the calculation of time. In addition, the layout of the numbers on the clock must be correct so that it looks like the real one. The subjects chosen in the study were students in class III SD Kartika IV-9 Surabaya. It can be seen from the results of the analysis that shows a difference in student learning outcomes for mathematics subject matter 6 class III SD Kartika IV-9 Surabaya. The difference is shown by the learning result test score at the end of the first cycle is 47% and at the end of the second cycle it is obtained 81%, an increase of 34%. The conclusion that can be drawn is that the application of the picture and picture learning through mock-watch media improves learning outcomes.References
Adilia. Eranti Gema, (2016). Hubungan Respon Siswa terhadap tugas yang diterima dengan kemampuan memecahkan soal matematika kelas IV Sekolah Dasar Se-Gugus 2 Kecamatan Pengasih. Universitas Negeri Yogyakarta : Yogyakarta.
Emda, Amna. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal. 5(2) : 93 - 196.
Fiteriani, Ida. (2016). Model Pembelajaran Kooperatif Dan Implikasinya Pada Pemahaman Belajar Sains di SD/MI (Studi PTK di Kelas III MIN 3 WatesLiwa Lampung Barat). Terampil : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. 3(2) : 94 - 115. Doi : 10.24042/terampil.v3i2.1191.
Fathurrohman, Muhammad. (2018). Mengenal Lebih Dekat Pendekatan dan Model Pembelajaran. Yogyakarta : Kalimedia.
Hasanah, Holifatul, dkk. (2017). Pengintegrasian Sikap Spiritual Dan Sikap Sosial Dalam Pembelajaran Teks Ulasan Film/Drama Di Kelas XI MIPA SMA Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha. 7(2). Doi : 10.23887/jjpbs.v7i2.11579.
Kholid, Hamas Nur. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Akuntansi “Accountainment” Pada Kompetensi Dasar Menyiapkan Jurnal Umum Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Akuntansi SMK Koperasi Yogyakarta. Yogyakarta : Program Studi Pendidikan Akuntansi, Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta. Skripsi : Tidak Dipublikasikan.
Noviansah, Ahmad. (2020). Objek Assesment, Pengetahuan, Sikap, dan Keterampilan. Al-Hikmah : Jurnal Studi Islam. 1(2) : 136 - 149.
Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat. 3(1) : 171 - 187.
Priansa, Donni Juni. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung : CV Pustaka Setia.
Rahmayanti, Vina. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa Dan Persepsi Atas Upaya Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP Di Depok. SAP. 1(2) : 206 - 216.
Ridwan, Muh. (2018). Perbandingan Penggunaan Media Pembelajaran Visual Dan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Peningkatan Kemampuan Smash Dalam Permainan Sepak Takraw MTsN Pangkep. Universitas Negeri Makassar. Diploma Thesis : Tidak Dipublikasikan.
Reza M. Fahrudin Ali. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Buku Saku Digital Berbasis Android Materi Ajar Gerak Dan Gaya Di SMK 1 Kedungwuni. Semarang : Jurusan Teknik Elektro, Fakultas Teknik, Universitas Negeri Semarang. Skripsi : Tidak Dipublikasikan.
Sa'adah, Jamilatus. (2017). Metode Pembelajaran “Picture And Picture” Dalam Menulis Teks Cerita Fiksi Novel Pada Buku Teks Bahasa Indonesia Ekspresi Diri Dan Akademik SMA/ MA/ SMK/ MAK Kelas XII Semester 2 Kurikulum 2013. Bahastra. 37(1) : 45 - 48.
Salahuddin. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Work Sheet Pada Pembelajaran Ekonomi Dalam Meningkatkan Proses Dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas X Di SMA Negeri 2 Bolo Tahun Pelajaran 2015/2016. JUPE. 1 : 113 - 129.
Sari, Liza Yulia. (2016). Uji Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berorientasi Konstruktivisme Pada Materi Neurulasi Untuk Perkuliahan Perkembangan Hewan. BioCONCETTA. II(1) : 158 - 164.
Sjafei, Irna. (2017). Pembelajaran Kooperatif Dalam Pengembangan Sikap Pada Tugas Akademik. Jurnal Educate. 2(1). 26 - 43.
Ulfa, Siti Maria, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Picture And Picture Dengan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIIA SMPN 3 Sikur Pada Materi Pokok Pecahan Tahun Pelajaran 2016/2017. JMPM. 5(1) : 21 - 26.
Wicaksono, Dirgantara dan Iswan. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Di Kelas IV Sekolah Dasar Muhammadiyah 12 Pamulang, Banten. Holistika. III(2) : 111 – 125.