PENGARUH PROSES PEMBELAJARAN TEOREMA PYTHAGORAS DENGAN MENGGUNAKAN STRATEGI INQUIRY TERHADAP KEMAMPUAN MEMECAHKAN MASALAH SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 14 AMBON

Authors

  • Patma Sopamena

DOI:

https://doi.org/10.33477/mp.v1i1.297

Abstract

Teaching teorema Phytagoras using inquiry strategy is an instructional model using the following steps: orientation, formulating problems, making hypothesis, collecting data, testing hypothesis, and drawing conclusion. 1) orientation aims at motivating students by presenting the instructional purpose that will be achieved and steps to achieve them, 2) formulating problems in this step, students formulate problem by considering the question given by teacher. 3) making hypothesis Students make temporary answer for the given question, 4) collecting data Students manipulate instructional media so that they can determine the length and width of each structure, 5) testing hypothesis students test the collected data, 6) drawing conclusion Students draw conclusion concerning the concept of teorema phytagoras. Kata kunci: Pembelajaran Teorema Pythagoras, Strategi Inquiry, Kemampuan Memecahkan Masalah.

References

Arikunto, S. Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktek, (Revisi 1). Jakarta : Bina Aksara, 1998.

---------------. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 1993.

Artzt, A.F dan Newman,C.M. 1990. Cooperative Learning. Mathematics Teacher. 83 (6): 448-452.

Crawford,M. L, 2001. Teaching Contextually: Research, Rationale, and Techniques for Improving Student Motivation and Achievement in Mathematics and Science. CORD.

Dahar,R.W. 1998. Teori-teori Belajar. Jakarta: Depdikbud P2LPTK. Djamarah, B. Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta, 2002

Degeng,I.N. 1997. Strategi Pembelajaran Mengorganisasikan Isi dengan Elaborasi. Malang: IKIP Malang.

Departemen Pendidikan Nasional, 2006. Standar Isi. Badan Standar Nasional Pendidikan, Jakarta.

Eggen,P.D & Kauchak,P.P. 1996. Strategies for Teacher: Teaching Content and Thinking Skill. Boston: Alyn & Bacon.

Gani, Muslim. 2006. Penerapan Problem Based Learning Melalui Belajar Kooperatif Model Stad Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Materi Teorema Pythagoras di Kelas VIII SMP Negeri 5 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang : PPS UM.

Goos, Merrilyn,2004. Learning Mathematics in a Classroom Community of Inquiry. Journal for Research in Mathematics Education,35,258-291.

Hudojo, H. 1988. Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Depdikbud P2LPTK.

---------------. 2005. Kapita Selekta Pembelajaran Matematika. Malang: UM Press.

Husaini,Usman. 2008. Pengantar Statistika, Ed.II. Jakarta: PT. Bumi Aksara. h. 227

Jarrett, Danise. 1997. Inquiry Strategies For Science and Mathematics Learning. Northwest Regional Educational Laboratory.

Suprapto, J. 2009. Pembelajaran Matematika dengan Strategi Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Kelas VIII MTs Diponegoro Tumpang. Tesis tidak diterbitkan. PPS UM: Malang

NCTM, 2000. Principles And Standards For School Mathematic, New York, the NCTM Inc.

NRC, 2003. Educating Teachers of Science, Mathematics, and Technology: New Practice for The New Millennium: National Academy Press, Washington, DC

Nurhadi, dkk. 2004. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dan Penerapannya Dalam KBK: Universitas Negeri Malang.

Nurhadi. 2004. Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching And Learning (CTL)): Departemen Pendidikan Nasional.

Purnomo, Dwi. 1999. Penguasaan Konsep Geometri Dalam Hubungannya dengan Teori Perkembangan Berpikir Van Hiele Pada siswa kelas II SLTP Negeri 6 Kodya Malang. Tesis tidak diterbitkan. PPS: UM.

Orton. 1992. Learning Mathematics: Issues, Theory, and Practice. Great Britain. Redwood Books.

Ratumanan, T,G. 2006. Evaluasi Hasil Belajar: yang relevan dengan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Surabaya: Unesa University Press

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan: Kencana, Jakarta.

Sudarman. 2001, Pengembangan Paket Pembelajaran Berbantuan Komputer Materi Luas dan keliling Segitiga pada Kelas V Sekolah Dasar. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.

Sugiman. 2000. Konstruktivisme Melalui Pendekatan Riilistik Dalam Pengajaran Matematika. Makalah disampaikan pada seminar atas kerja sama FMIPA. UNY dengan Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional dan JICA-IMSTEP.

Sunardi. 2000. Hubungan Antara Usia, Tingkat Berfikir dan Kemampuan Siswa dalam Geometri. Dalam Prosiding Seminar Nasional Matematika. Surabaya: Institut Tehnologi Sepuluh November Surabaya.

Sutawidjaja,A. 1991/1992. Pendidikan Matematika III (Modul Prajabatan D-2 PGSD). Jakarta: Dirjend. Dikti.

Sutawidjaja,A. 1998. Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Matematika . Makalah disampaikan dalam seminar nasional pendidikan matematika di PPS. IKIP Malang.

Sutherland, P. 1992. Cognitive Development Today: Piaget and His Critics.Paul Chapman Publishing Ltd. London. Yatim, Muhammad. 2005. Pembelajaran Teorema Pythagoras Dengan Strategi REACT Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kuta Makmur. Tesis tidak diterbitkan. Malang: PPS UM.

Downloads

Published

2013-06-27