Mengajarkan Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Dasar

Authors

  • Suhartono Suhartono Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.33477/mp.v6i2.671

Abstract

Abstrak Artikel ini membahas tentang mengajarkan pemecahan masalah matematika di sekolah dasar. Metode penelitian yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah analisa literatur. Beberapa literatur yang berhubungan dengan pemecahan masalah dan pemecahan masalah matematika dianalisa untuk mendapatkan informasi tentang cara mengajarkan pemecahan masalah matematika di sekolah dasar. Pemecahan masalah merupakan sebuah kompetensi yang harus dikuasai oleh peserta didik dalam pembelajaran matematika. Hal ini sebagaimana yang terdapat dalam kurikulum pendidikan Indonesia. Kemampuan pemecahan masalah matematika peserta didik pada tingkat pendidikan yang lebih tinggi, sangat tergantung kepada pengalaman belajar peserta didik ketika di jenjang sekolah dasar. Oleh karena itu, mengajarkan pemecahan masalah matematika sejak jenjang sekolah dasar merupakan sesuatu yang penting. Kemampuan pemecahan masalah (problem solving) setidaknya membutuhkan dua kemampuan, yaitu (1) kemampuan untuk mengidentifikasi masalah, dan (2) kemampuan untuk merencanakan strategi untuk memecahkan masalah. Kemampuan memecahkan masalah merupakan salah satu bentuk keterampilan kognitif. Dengan demikian, kemampuan pemecahan masalah ini akan tergantung setidaknya pada dua hal. Pertama, pengetahuan awal yang dimiliki oleh peserta didik (previous knowledge). Kedua, kemampuan peserta didik untuk memanggil pengetahuan yang tersimpan dalam memori jangka panjangnya (long-term memory). Mengajarkan pemecahan masalah matematika di jenjang sekolah dasar membutuhkan sejumlah kemampuan. Pertama, kemampuan mengajarkan cara untuk mengidentifikasi masalah matematika yang sesuai dengan tingkat perkembangan kognitif peserta didik. Kedua, kemampuan untuk mengajarkan strategi untuk memecahkan masalah matematika Kata kunci: Pemecahan Masalah, Pemecahan Masalah Matematika, Sekolah Dasar Abstract This article discusses about how to teach mathemathical problem solving on elementary school. The method that is used to write this article is literature analysis. Some literatures which are related to problem solving and mathematical problem solving are analysed in order to find information about how to teach mathematical problem solving on elementary school. Problem solving is a competency that is has to be mastered by students in mathemathics education. It is stated in Indonesian curriculum document. The ability of students to solve mathematical problem on higher education is rely on their ability to solve mathematical problem on elementary school. For this reason, it is important to teach mathematical problem solving since elementary school. Problem solving need minimally two abilities, that are (1) the ability to identify the problem, and (2) the ability to plan a strategy to solve the problem. Problem solving is one kind of cognitive skills. For this reason, this skill is depended on two factors. Firstly, previous knowledge that is own by the student. Secondly, the ability of student to retrieve the information from long-term memory.

Author Biography

Suhartono Suhartono, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

matematika

References

Aydogdu, M. Z., & Kesan, C. 2014. A Research on geometry problem solving strategies used by elementary mathematics teacher candidates. Journal of educational and instructional studies in the world, February 2014, Volume 4, issue 1, Article 07. ISSN: 2146-7463. Diunduh dari www.ijonte.org.

Bruder, R. 2016. Problem solving in mathematics education: Survey on the state of art. DOI: 10.1007/978-3-319-40730-2. ISBN: 978-3-319-40730-2. Diunduh dari www.Springer.com.

Laine, A., Naveri, L., Ahtee, M., & Pehkonen, E. 2014. Development of finnish elementary pupils’ problem-solving skills in mathematics. CEPS Journal 4 (2014) 3, S. 111-129. Diunduh dari www.pef.uni-ij.si.

Liljedahl, P. 2016. Problem solving in mathematics education: Creative problem solving. DOI: 10.1007/978-3-319-40730-2. ISBN: 978-3-319-40730-2. Diunduh dari www.Springer.com.

Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U., & Bruder, R. 2016. Problem solving in mathematics education. DOI: 10.1007/978-3-319-40730-2. ISBN: 978-3-319-40730-2. Diunduh dari www.Springer.com.

Mataka, L.M., Cobern, W.W., Grunert, M., Mutambuki J., & Akom, G. 2014. The effect of using an explicit general problem solving teaching approach on elementary pre-service teachers’ ability to solve heat transfer problems. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 2(3), 164-174. Diunduh dari www.ijemst.com.

Phanopichat, P., Wongwanich, S., & Sujiva, S. 2014. An analysis of elementary school students’ difficulties in mathematical problem solving. Procedia-social and science journal, February, 2014. DOI: 10.1016/j.spspro.2014.01.728 Diunduh dari www.researchgate.net/publication/270847106.

Prabawanto, S. 2017. The enhancement of students’ mathematical problem solving ability through teaching with metacognitive scaffolding approach. AIP conference proceedings 1848, 040014 (2017). DOI: 10.1063/1.4983952.

Sharill, M., Zulkardi, Z., Putri, R.I.I., & Prahmana, R.C.I. 2018. Process involved in mathematical problems. Conference paper in AIP Conference Proceedings. DOI: 10.1063/1.5031981. Diunduh dari www.researchgate.net.

Sudarmo, M.N.P., & Mariyati, L.I., 2017. Kemampuan problem solving dengan kesiapan masuk sekolah dasar. Psikologia (jurnal psikologi), 2(1), January 2017, 38-51. DOI: 10.21070/psikologia.v2i1.1267. Diunduh dari www.ojs.umsida.ac.id.

Surya, Yohanes. 2013. Matematika Gasing untuk SD/MI 5A. Tangerang: PT. Kandel.

Wulandari, R.D., Lukito, A., & Khabibah, S. 2018. The elementary school students’ mathematical problem solving based on reading abilities. IOP Conference series: Journal of physics: conference series, 947 (2018) 012050. DOI: 10.1088/1742-6596/947/1/012050.

Downloads

Published

2018-12-29